Do kosmu se chystají další lidé

Kosmická loď Sojuz

Na ISS momentálně pobývá jen tříčlenná posádka. V podstatě se jedná o zárodek 33. dlouhodobé expedice, která začala v polovině září, kdy se od stanice podle plánu oddělila kosmická loď Sojuz TMA-04M. Stanici momentálně vede Američanka Sunita Williamsová. Nyní se ale všechno schyluje k doplnění počtu astronautů na tradiční počet, tedy na šest. Z kosmodromu Bajkonur totiž za několik dní odstartuje raketa Sojuz, která na největší vesmírnou stavbu vynese trojici astronautů.

Pod aerodynamickým krytem se bude nacházet kosmická loď Sojuz TMA-06M. Na její palubě budou sedět tři lidé. Lodi bude velet Oleg Novickij a kromě něj poletí do kosmu i jeho krajan Jevgenij Tarelkin a Američan Kevin Ford. Tahle trojice zůstane na Mezinárodní vesmírné stanici až do března příštího roku. Kromě toho, že doplní již zmíněnou 33. dlouhodobou expedici, tak se stanou i zárodkem 34. expedice, která začne v polovině listopadu.

Posádka Sojuzu TMA-06M Kevin Ford - Oleg Novickij - Jevgenij Tarelkin

Posádka Sojuzu TMA-06M Kevin Ford – Oleg Novickij – Jevgenij Tarelkin
Zdroj: http://upload.wikimedia.org

Na co se může tahle trojice těšit? Kromě bezpočtu různých vědeckých experimentů (od pozorování a fotografování Země, přes biologické experimenty (kdy jsou často astronauti sami pozorovanými objekty) až po testy různých materiálů. Během jejich mise by měla k ISS přiletět zásobovací loď Dragon a pokud vše půjde dobře tak snad i Cygnus. Docela určitě se ale mohou připravit na přílety ruských Progressů (jako první přijde na řadu M-17M na začátku listopadu). Pojďme si teď ale detailněji představit trojici, která poletí do kosmu.

Oleg Viktorovič Novickij

Oleg Viktorovič Novickij (40 let) – velitel lodi
Narodil se v Sovětském svazu na území současného Běloruska, ve městě Červeň. Po studiu na základní a následně i střední škole se dal na armádní dráhu. Udělal kariéru coby vojenský pilot u ruského letectva. Coby absolvent Kaučinské vysoké letecké školy strávil celých deset let u 4. letecké armády, kde působil u útočného pluku (od roku 1998 4. armádě letectva a protivzdušné obrany) v oblasti severního Kavkazu. Jenže pozice vojenského pilota neměla být tím největším úspěchem v jeho životě. Oleg mířil výš – až tam, kde končí atmosféra, tam, kam žádné letadlo nemůže. Mezi lety 2004 a 2006 si proto své vzdělání rozšířil na Gagarinově vojenské letecké akademii a od roku 2006 získal doporučení státní komise pro funkci kosmonauta. Následoval komplikovaný dvouletý výcvik, po kterém získal kvalifikaci zkušebního kosmonauta. Tento let na ISS bude jeho první cestou do stavu beztíže. Mnoho kilometrů pod sebou nechá svou rodinu – manželku a také dceru.

Jevgenij Tarelkin

Jevgenij Igorevič Tarelkin
Zdroj: http://upload.wikimedia.org

Jevgenij Igorevič Tarelkin (37 let)
Narodil se dva dny před Silvestrem roku 1979 (takže na oběžné dráze oslaví narozeniny) ve městě Pervomajsk v Čitské oblasti Sovětského svazu, což zhruba odpovídá Zabajkalskému kraji. Studoval Jejskou vysokou leteckou školu. Tu dokončil v roce 1996. Hned o dva roky později vstoupil na Gagarinovu vojenskou leteckou akademii. Ještě při studiu působil u leteckého pluku (v rámci Střediska přípravy kosmonautů). Coby  starší zkušební palubní inženýr se dostal na palubu různých letounů, mezi kterými nechybí dokonce ani české modely L-39 Albatros a L-29 Delfín. Kromě nich létal třeba na Iljušinu Il-76. Celkově má nalétáno 207 hodin, což je v porovnání s ostatními kosmonauty poměrně malé číslo. Tarelkin má však jinou specializaci. Jeho oborem je parašutismus. Na svém kontě má více než 500 seskoků padákem a působí coby instruktor výsadkářské přípravy. V roce 2003 získal doporučení Státní meziresortní komise stát se kosmonautem a o dva roky později vstoupil mezi zkušební kosmonauty. I on poletí do kosmu poprvé a stejně jako krajan Novickij, i on má doma manželku a dceru.

Kevin Anthony Ford

Zdroj: http://upload.wikimedia.org

Kevin Anthony Ford (52 let)
Narodil se v Portlandu (stát Indiana). Vystudoval Univerrsity of Notre Dame, kde získal titul bakalář v oboru letecké a kosmické strojírenství. Následně sloužil u armádního letectva, kde dosáhl na hodnost plukovníka. Kariéra u armády mu nebránila v dalším studiu. Pustil se do mezinárodních vztahů na Troy State University, kde v roce 1989 získal titul magistr. Dalším krokem byl magisterský titul v oboru leteckého a kosmického strojírenství (University of Florida). Bohatou studijní kariéru korunoval na Air Force Institute of Technology, kde v roce 1997 získal titul doktora věd. Jen o tři roky dříve přitom podal přihlášku do výběru nových astronautů. Tam jeho cesta skončila mezi 122 dalšími kandidáty. V roce 1996 to bylo stejné. Teprve až v roce 2000 uspěl a zařadil se do oddílu astronautů. Po ročním kursu získal kvalifikaci na pilota raketoplánu. Tohoto úkolu se zhostil v roce 2009 v rámci mise STS-128, kdy pilotoval raketoplán Discovery. Úkolem bylo zásobování ISS. Doma na něj budou čekat dvě děti.

Nedílnou součástí každé kosmické lodi je její logo. Ani Sojuz TMA-06M nebude výjimkou. Na logu bych upozornil na jednu zajímavou věc – pod jménem Olega Novického je červeno-zelený pruh, který odkazuje na běloruskou vlajku. Kosmonaut tedy tímto způsobem nezapomíná na svou rodnou zemi, ačkoliv létá pod hlavičkou Ruska.

Logo kosmické lodi Sojuz TMA-06M

Zdroj: http://upload.wikimedia.org

Na několikaměsíční pobyt ve stavu beztíže se kosmická loď Sojuz TMA-06M vydá 23. října ve 12:51 středoevropského letního času. Na našem diskusním fóru budeme celý start průběžně sledovat.